måndag 10 maj 2010

Lite här och där

Åh, jag instämmer sannerligen i föregående talares... talan?
Mer kollektivt häng blir mitt nyårslöfte inför senvåren! Dock ser jag vissa praktiska hinder, mörka moln om du vill, på den kollektivistiska-häng-himlen.
T.ex så kan jag informera alla om att jag denna veckan hänger i bl.a Eskilstuna, Stockholm, Gävle och Hässleholm. Egen härd är guld värd, etc etc - blaha blaha.

Sammanfattning: Jag längtar efter hemmets lugna vrå men kommer vara en del on the road den närmste tiden.

Befinner mig just nu i Eskilstuna. Min födelse och uppväxtort. Jag sitter mitt i city och ba njuter av folks snack. Har i just det syftet placerat mig på ett tant & gubb-café mitt i en av citys gallerior. Det är inte bara dialekten, det är samtalsämnena också. Kan inte sätta fingret på varför dom är så fantastiska men det är dom. Hart när fantastiska!

Mitt emot mig ligger en spelbutik där man kan lämna in stryktipset mm. Väggarna pryds av travbilder och inte minst travkuskar med blottad bukfetma och rödglansiga ansikten. Ibland vill man ha en fysisk like-knapp att trycka (och ännu mer angeläget inte trycka) på här i världen.

Varsågod, ett vykort från verkligheten signerat eder tillgivna

Kulturtanten

3 kommentarer:

  1. Tänk vad olika vi är ändå, trots att vi växte upp samtidigt på samma ställe. Just eftersom jag vet exakt var du sitter, kanske inte hör vad dina café-grannar samtalar om men jag kan föreställa mig, men jag ser gallerian, dess interiör och omgivning framför mig får jag inget annat än ångest. Så olika det kan vara!

    SvaraRadera
  2. Haha. Tror att avståndet, tiden och vetskapen om att jag inte bor där och aldrig mer kommer behöva bo där igen gör att jag kan njuta av det. Istället för ett behov av att härska & söndra känner jag behov av att härska genom snuttifiering!

    SvaraRadera