söndag 21 november 2010

Åter i civilisationen.

Vid 17.06 i eftermiddags kom jag hem från min tur till Dalarna. Vid klockan 18.00 i eftermiddags insåg jag varför julen inte kommit till mitt hjärta ännu. Vid klockan 18.03 gjorde jag slag i saken och spelade den kanske något otippad men ändå ständigt julpeppande Lars Christmas av Lars Vegas Trio. Om det finns någon tradition i min medelklassfamilj som aldrig går ur jorden så är det att spela denna skiva runt jul. Kanske beror det på att pappa tycker att dem är roliga, kanske beror det på att mamma älskar att alla älskar den (det här med genustänk är inte särdeles närvarande i mina föräldrars relation) eller på att ingen orkar lyssna på min brors körverk dagarna i ända. Vad vet jag? Jag vet bara att ingenting säger jul såsom Bara en gång om året.

Om man ovanpå detta lägger till att jag varit Siljan runt i ett Dalarna där det knarrar under kängorna när man går och små fina snöflingor virvlar i luften är det inte märkligt att julpeppen kom som ett (något försenat) brev på posten 18.04. Dessutom fick jag med mig Yoga på tåget så nu är min enda låda julpynt uppe. Köket är fantastiskt! (Lite skralt med pynt - men vi har fem veckor på oss.) Julmusiken flödar ur högtalarna och jag har tullat på glöggen. Glöggen. Åh. Hjortronglögg ikväll. Romglögg imorgon kväll.

Glöggmarinering pågår - åter i januari.

Varmaste hälsningar från en nyförälskad, julsångsskrålande
GTG


PS. Min bekantskap kommer inte ifrån Dalarna - smeknamnet funkar ej. DS.

1 kommentar: